شما اینجا هستید :مد و لباس / مقاله

اهمیت نقش پارچه‌ها در فروش آن‌ها؛

داشته های انبار شده صنعت نساجی خاک می خورند

اسفند 2, 1394 در 6:33 ق.ظ

نخستین نکته‌ای که به هنگام خرید یک پارچه با سنگ محک آن پیش می‌رویم؛ ظاهر پارچه است که از میان تمامی ویژگی‌ها خود را نمایان می‌کند. اما این موضوع علتی بسیار ساده دارد. وقتی وارد یک فروشگاه می‌شویم نخستین حسی که از ان کمک می‌گیریم تا جنس مورد نظرمان را پیدا کنیم چشمان ماست. چرا که در بدو ورود امکان آن را نمی‌یابیم که پارچه‌ای را لمس کنیم و با بهره از جنس آن کالایی را خریداری کنیم. در واقع این امکان هرگز برای ما مهیا نخواهد شد. در نتیجه چاره‌ای نخواهیم داشت جز آن‌که دست به دامان پارچه فروش شویم و از او بخواهیم پارچه‌ها را در دسترسمان قرار دهد.

این مثال ساده نشان می‌دهد که اقتصاد پارچه در دست طراحان است و اگر صنعتگران این موضوع را بدانند پیشرفت صنعتشان سهل‌تر ممکن خواهد شد. در حقیقت طراحی پاشنه آشیل صنعت نساجی ایران است. چراکه عدم اهمیت بخشیدن به طراحی به سبب ناآگاهی از اهمیت این هنر موجب می‌شود که پارچه‌های ایرانی در انبارها بمانند و کم کم از کیفیتشان کاسته شود. همین کاهش کیفیت نیز مزید بر علت است که گاه کالای ایرانی با کیفیت و شکل و ظاهر متوسط و نازل در بازار یافت می‌شود.

اما دانش طراحی، چگونگی جلب مشتری و چگونگی تولید پارچه جهت دوخت لباس در تولیدی‌های پوشاک همه و همه می‌توانند نجات بخش صنعت پارچه باشند. به یقین با وجود متخصصان، دانش فنی و تولیدکنندگان تلاشگر ایرانی می‌توان سیاستگذاری درستی در جهت تولید محصولات مرغوب در جهت بازیابی بازار داخلی و حتی رسیدن به صادرات کالای داخلی انجام داد. به یقین رسیدن به افقی روشن با امکانات موجود کار چندان دشواری نیست. مضافاً بر این که سابقه دیرینه ایرانیان در طراحی پارچه انبوهی از طرح‌ها و نقش‌ها را برای ما به یادگار گذاشته و این طرح‌ها حتی بدون هیچ تغییری قابلیت عرضه برای تولید انبوه و گرفتن بازار جهانی را دارند.

0

پاسخ دهید